ข้ามไปที่เนื้อหาหลัก

Participatory Management, Professional Development, and Teachers' Job Performance in Public Secondary Schools in Ogun State, Nigeria

 This correlational survey study examined professional development, participatory management, and teachers' job performance in public secondary schools in Ogun State, Nigeria. The sample size comprised 504 participants selected through a multi-stage sampling technique from 12,745 teachers in 217 public secondary schools. The study was guided by two null hypotheses, tested at 0.05 level of significance. Two researcher-designed instruments namely. Participatory Management and Professional Development Questionnaire (PM/PDQ) and Teachers' Job Performance Scale (TJPS), were used to collect data. The Pearson Product-Moment Correlation statistical tool was used for data analysis. Results showed that teachers' job performance was significantly and positively related to both professional development and participatory management respectively. The study concluded that teachers' job performance could be enhanced through these two management intervention strategies. It was therefore, recommended among other things, that concerned authorities should improve on existing teachers' professional development programmes and encourage participatory management among the teachers.

การศึกษาแบบสำรวจสหสัมพันธ์นี้ตรวจสอบการพัฒนาวิชาชีพ การจัดการแบบมีส่วนร่วม และผลการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียนมัธยมของรัฐในรัฐโอกัน ประเทศไนจีเรีย ขนาดกลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยผู้เข้าร่วม 504 คนที่ได้รับการคัดเลือกผ่านเทคนิคการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอนจากครู 12,745 คนในโรงเรียนมัธยมศึกษาของรัฐ 217 แห่ง การศึกษาถูกชี้นำโดยสมมติฐานว่างสองข้อ ทดสอบที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 เครื่องมือที่ออกแบบโดยนักวิจัย 2 ชิ้นคือ แบบสอบถามการจัดการแบบมีส่วนร่วมและการพัฒนาวิชาชีพ (PM/PDQ) และมาตรวัดผลการปฏิบัติงานของครู (TJPS) ใช้เพื่อรวบรวมข้อมูล เครื่องมือทางสถิติของ Pearson Product-Moment Correlation ใช้สำหรับการวิเคราะห์ข้อมูล ผลการศึกษาพบว่าผลการปฏิบัติงานของครูมีความสัมพันธ์เชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญกับทั้งการพัฒนาวิชาชีพและการจัดการแบบมีส่วนร่วมตามลำดับ การศึกษาสรุปว่าผลงานของครูสามารถปรับปรุงได้โดยใช้กลยุทธ์การแทรกแซงการจัดการทั้งสองนี้ ดังนั้นจึงแนะนำว่าหน่วยงานที่เกี่ยวข้องควรปรับปรุงโปรแกรมการพัฒนาวิชาชีพครูที่มีอยู่และส่งเสริมการจัดการแบบมีส่วนร่วมระหว่างครู


Grace, Ajetunmobi Funmilayo; Oladejo, Maruff Akinwale; Oladejo, Muhideen Adewale (2020) Participatory Management, Professional Development, and Teachers' Job Performance in Public Secondary Schools in Ogun State, Nigeria. Journal of Learning for Development, v7 n2 p161-173.

ความคิดเห็น